اطلاعات جدید GTA V

اطلاعات جدید GTA V

این وبلاگ با مطالب به روز و تازه از GTA V شما را دعوت می کند.
اطلاعات جدید GTA V

اطلاعات جدید GTA V

این وبلاگ با مطالب به روز و تازه از GTA V شما را دعوت می کند.

خوب، بد، زشت---نقدر وبررسی Grand Theft Auto 5


ر دنیای سرگرمی های سینمایی و کامپیوتری، عناوین بسیاری یافت می شوند که موفقیت های تجاری و فنی آن ها، از پیش تضمین شده به حساب می آیند. این قانون بیش از هر چیز، شامل قسمت های جدیدی از بهترین فیلم های هالیوودی یا نسخه های تازه ای از محبوب ترین بازی های کامپیوتری می شود که طی سالیان گذشته، بارها شاهد بجا ماندن آمار و ارقام فوق العاده ای از آن ها بوده ایم. اما اگر بخواهیم نگاهی به یکی از مهمترین نمونه های این دسته از عناوین در صنعت بازیسازی بیندازیم، سری محبوب و موفق Grand Theft Auto یک مثال حقیقی از این اتفاق است که عرضه نسخه های جدید آن همواره بر فروش عناوین دیگر در شاخه های مختلف سرگرمی ثأثیرگذار بوده است.

Rockstar با عرضه نسخه های متعددی از GTA در نسل های گذشته، به چنان جایگاهی، بخصوص در میان کارشناسان و علاقه مندان رسیده که اکثراً این شرکت را پدر سبک Open-World می دانند و سایر بازیسازان سعی بر این دارند تا آثار خود را به استانداردهای تعریف شده آن ها نزدیک کنند. اگر نگاهی به کارنامه Rockstar در سال های گذشته بیندازید، با عناوین برجسته ای همچون Max Payne 3 ،L.A. Noire ،Red Dead Redemption و از همه مهمتر GTA IV مواجه خواهید شد که هر یک از این بازی ها به تنهایی برای تحسین این کمپانی کفایت می کنند. جدیدترین حضور Rockstar در سال 2013 به نوعی عظیم ترین پروژه کاری تاریخ فعالیت آن ها نیز محسوب می شود که میلیون ها نفر مدت ها انتظارش را می کشیدند. GTA V پس از گذشت 3 سال از معرفی، راهی بازار شد و بار دیگر باید آمار و ارقام بجا مانده از آن را در کتب رکوردهای تاریخی ثبت کرد.

داستان

همانطور که اشاره شد، GTA V عظیم ترین نسخه در مجموعه خود و بطور کلی بزرگترین پروژه در تاریخ کاری Rockstar محسوب می شود. به همین جهت، وجود یک خط داستانی مفصل و کامل با زیرشاخه های متعدد، انتظار چندان بزرگی نیست. وقایع داستانی در شهری خیالی به نام Los Santos دنبال می شود که در گذشته با خیابان های بی رحم و ناهنجار آن آشنا شده ایم. اینبار با 3 شخصیت اصلی از طبقات مختلف جامعه همراه هستیم که هر کدام با سرگذشت، حال و آینده خود لحظات دراماتیکی را در سناریوی اصلی بازی رقم می زنند. اولین نفر، مایکل دی سانتا (Michael De Santa) نام دارد که یک سارق بازنشسته سرمایه دار است.

او به نوعی باعث و بانی تمام اتفاقاتی است که برای سایر شخصیت ها به وقوع می پیوندند. پس از آن با یک سارق و دلال حرفه ای اتومبیل به نام فرانکلین کلینتون (Franklin Clinton) همراه می شوید که برای یکی از بنگاه های اتومبیل کار می کند. او در جریان یکی از سرقت های خود، با مایکل آشنا می شود که در قبال پیشنهادی، تصمیم می گرید تا با او همکاری کرده و سودهای بیشتری از سرقت های خود بدست آورد. اما اصلی ترین بخش داستان و به نوعی نقطه عطف آن، مربوط ترور فیلیپس (Trevor Philips) و روابط بین او و مایکل می شود که نقاط تاریکی در گذشته آن ها دیده می شود.


در ابتدای بازی، ترور به همراه مایکل در جریان یکی از سرقت ها همراه می شود، اما پس از حضور نیروهای امنیتی و پلیس در محل، همه چیز به گونه ای صحنه سازی می شوند که ظاهراً مایکل کشته شده و تمام زحمات آن ها به هدر می رود. پس از آنکه مایکل به سرمایه کلانی می رسد، بقیه عمر خود را به عنوان یک بازنشسته بالاشهر نشین می گذراند و این در حالیست که ترور در یکی از پست ترین محله ها واقع در حواشی Los Santos با دار و دسته های قاچاق مواد مخدر درگیر است و به قول معروف روزهای سگی زندگی خود را سپری می کند. اما مسیر سرنوشت طوری آن ها را با یکدیگر همراه می کند که روزهای سیاهی را در تاریخ این شهر رقم بزنند.

در طول بازی، می توانید مرتب میان شخصیت های اصلی جابجا شده و ابعاد مختلف داستانی را از دید هر کدام دنبال کنید. در سناریوی مایکل، بیشتر با مشکلات خانوادگی او و درگیری هایش با فرزندان و همسرش همراه می شوید. از طرفی، به همراه فرانکلین که یک راننده حرفه ای است، بخش هایی از داستان که مربوط به سرقت اتومبیل ها می شود را تجربه می کنید. در نهایت هم دیوانه وارترین ابعاد داستانی را همراه با ترور و حس انتقام جویی او پشت سر می گذارید. بطور کلی، داستان در GTA V نقش بسیار پررنگ و تأثیرگذاری دارد. در ابتدا با نگاهی به گذشته شخصیت ها و فعالیت های روزمره آن ها آغاز و با ریتمی معتدل روایت می شود و تا انتهای بازی هر بازیکنی را کنجکاو و مشتاق نگه می دارد.


گرافیک

یکی از خواسته های اصلی علاقه مندان به بازی های Rockstar با توجه به موتور قدرتمندی که در اختیار دارند، گرافیک بالای بازی های آن هاست. این انتظارات در سال 2012 با عرضه MP3 تا حدود بسیار زیادی برآورده شد و این بازی بسیار مورد تحسین قرار گرفت. GTA V‌ هم مانند سایر عناوین نسل هفتمی Rockstar با موتور RAGE ساخته شده که نتیجه آن، طراحی بسیار خوب شخصیت ها، NPCها و بطور کلی هر آنچه که در دنیای بیکران بازی دیده می شود، است که برای عنوانی در این سطح و اندازه، یک عملکرد موفق محسوب می شود. ترکیب فوق العاده محیط های شهری، ساحلی، جنگلی و حتی کوهستانی، یک جغرافیای پویا و طبیعی را در دنیای بازی بوجود آورده است.

همانطور که انتظار می رفت، مدلسازی اتومبیل ها نیز دچار تحولاتی بسیاری شده و به نوعی شاهد یک جهش مثبت در این سری از بازی ها هستیم. در بین مدل های بی شمار ماشین ها، جدیدترین و محبوب ترین ها نیز وجود دارند و دیگر به آن نمونه های نیمه تخیلی GTA IV محدود نشده اند. همچنین باید به طراحی خارق العاده Los Santos اشاره کرد که اوج شبیه سازی مناطق شهری را در نسل هفتم به تصویر می کشد. توجه به ریزه کاری ها و جزئیات، بهره برداری از اماکن مهم و تأثیرگذار به علاوه عمق دید عالی بی نظیر که همگی برای یک عنوان Open-World با این عظمت یک نعمت محسوب می شوند.


برای پی بردن به موارد مذکور، کافی است که با استفاده از یک هلیکوپتر بر فراز آسمان شهر پرواز کنید تا از مشاهده چنین دنیای عظیمی با این سطح از جزئیات روی سخت افزارهای نسل هفتمی حیرت زده شوید. از ویژگی های برتر این نسخه، باید به فعل و انفعالات آب و هوایی اشاره کرد که بصورت Real-Time در بازی اتفاق می افتد. صحنه های زیبایی که در حین بارش باران و برف بوجود می آیند یا عکس العمل های غیرقابل پیش بینی NPCها، همچنین وجود چرخه شب و روز که اثرات شایانی بر باورپذیر جلوه دادن دنیای زنده بازی گذاشته اند. در نهایت، باید به انیمیشن های متغیر و پویایی که بخصوص برای شخصیت های اصلی در نظر گرفته شده، اشاره کرد که تجربه متفاوتی از کنترل هر یک از شخصیت ها در طول گیم پلی رقم می زنند. عملکرد GTA V از سایر ابعاد فنی، همچون هوش مصنوعی NPCها و فیزیکی هم قابل قبول است و نسبت به نسخه های قبلی پیشرفت کرده است.

موسیقی/صداگذاری

یکی از نقاط برجسته سری بازی های GTA که همواره از آن به نیکی یاد می شود، صداگذاری جنجال برانگیز و موسیقی های لذت بخش و فوق العاده مهیج نسخه های متعدد آن بوده که در این سال ها نقش بسیار پررنگی را ایفا کرده است.خوشبختانه GTA V به نوعی تکمیل کننده مسیری است که نسخه های ابتدایی آن را آغاز کرده بودند. همان دیالوگ های توهین آمیز و بعضاً طنزگونه همراه با تکه کلام های ریز و درشتی که بخصوص در هنگام درگیری ها و تصادفات رانندگی از شخصیت های این سری سراغ داشتیم، همچنان وجود دارند. از آنجایی که این نسخه بیش از یک شخصیت اصلی دارد، شاهد صداگذاری آن ها در ابعاد گسترده تری هستیم.

آقایان استیون اوگ (Steven Ogg)، شان فونتنو (Shawn Fonteno) و ند لوک (Ned Luke) به ترتیب روی ترور، فرانکلین و مایکل صداگذاری کرده اند. علاوه بر آن، سایر افکت های صوتی، مانند صدای گلوله ها، اتومبیل ها، حیوانات و بطور کلی هر نوع صدایی که در یک شهر زنده به گوش می رسد، در GTA V به بهترین نحو شنیده می شوند. اصلی ترین بخش موسیقی، مربوط به لحظاتی می شود که در حال رانندگی هستید. در این فواصل از بازی، همچنان می توانید بین کانال های مختلف رادیویی و خاموشی کامل انتخاب داشته باشید. تعداد و تنوع موسیقی پخش شده در اتومبیل ها بالاتر از هر زمان دیگری در این سری از بازی ها قرار دارد تا جایی که تا پایان بازی کمتر آهنگ تکراری به گوش می رسد و همگی حس تازگی دارند. بخش دوم موسیقی مربوط به داستان و انجام مأموریت ها می شود که در این قسمت نیز شاهد همخوانی خوبی میان ریتم گیم پلی و ضرب آهنگ موسیقی هستیم.


گیم پلی

تجربه ای مفرح و مهیج از گیم پلی، بدون محدودیت های دست و پا گیر عناوین امروزی، همان چیزی است که علاقه مندان اصلی سری GTA از نسخه های جدید آن انتظار دارند. Rockstar در سال های اخیر، همواره به این خواسته طرفداران، پاسخ مثبت داده و هر بار تجربه های تازه تری برای بازی های خود به همراه آورده است. آنچه که باعث بالا رفتن محبوبیت GTA در گذشته شده، ذات ماجراجویی و Open-World‌ بودن آن است که می تواند برای هر نوع بازیکنی جالب توجه باشد. اکنون GTA V از نظر تنوع و هیجان در بالاترین سطح در سری خود قرار دارد و هر آنچه که در قالب مراحل اصلی و جانبی در بازی ارائه می دهد، یک تجربه مجزا از یک بازی مستقل خواهد بود.

مراحل و بطور کلی نقشه این نسخه، ابعاد گسترده تری از تمامی عناوین اخیر Rockstar همچون RDR و L.A.N دارد و در گوشه و کنار این دنیا می توانید ساعت ها سرگرم باشید. گوشی های هوشمند شخصیت های اصلی، هنوز وجود دارند و کاربرد آن ها غیر قابل انکار است. مراحل بازی همچنان به بخش های مختلف اصلی، جانبی و یک سری Mini Gameها تقسیم می شوند که تجربه تک تک آن ها حتماً توصیه می شود. پس از انجام مراحل نیز عملکرد شما رتبه بندی می شود. آنچه که تنوع گیم پلی این نسخه را بیشتر کرده، وجود 3 شخصیت اصلی در طول داستان است که هر کدام دنیای متفاوت و مهارت های خاص خود را دارند و اتفاقاً همین امر ساختار اصلی مراحل بازی را شکل می دهد.


ه عنوان مثال، فرانکلین یک راننده حرفه ای و یک سارق کارکشته است. در مراحلی که مربوط به او می شوند، بیشتر به سرقت اتومبیل ها و رانندگی می پردازید. در مقابل، مایکل نقش یک محافظ را برای اعضای خانواده اش ایفا می کند و همواره باید از آن ها در مقابل بدخواهان محافظت کند. در مأموریت های اختصاصی ترور نیز به مکان های خطرناک مافیایی حمله می کنید، اما آنچه که در نقشه ها برای هر 3 شخصیت یکسان هستند، مراحل اصلی بازی و همان اهدافی هستند که آن ها را در کنار یکدیگر قرار می دهد. خوشبختانه تنوع مراحل اصلی نیز بسیار بالا است و انواع و اقسام سرقت ها و تعقیب و گریزها را تجربه می کنید.

ویژگی بارز این نسخه، امکان جابجایی میان شخصیت ها در حین انجام مأموریت ها است که از این طریق می توانید نحوه پیش روی خود را شخصی سازی کنید. به عنوان مثال، در یکی از مراحل معروف بازی، برای نجات جان شخص مورد نظر، با هر 3 شخصیت وارد جریان می شوید. در ابتدا به وسیله مایکل از ساختمان آویزان و به شخص مورد نظر دسترسی پیدا می کند، سپس با استفاده از منوی تغییر شخصیت ها، کنترل فرانکلین را از یکی از ساختمان های حوالی به دست می گیرد و به وسیله سلاح دور برد، مایکل را پیشتیبانی می کنید و در نهایت ترور با استفاده از هلیکوپتر، مایکل را از منطقه خطر دور می کند و در این بین همچنان تغییر شخصیت ها بطور پی در پی ادامه دارد.


س از مدتی و بعد از انجام چندین مأموریت اصلی، می توانید برای تنوع به انجام یک سری Mini Gameهای بسیار مفرح و سرگرم کننده بپردازید و ساعت ها با آن ها مشغول شوید. مثلاً می توانید گلف یا تنیس بازی کنید. طراحی این فواصل از گیم پلی به قدری خوب از کار آمده که هر کدام را می توان یک تجربه مجزا به حساب آورد. اگر به مسابقات اتومبیل رانی یا دوچرخه سواری علاقه داشته باشید، GTA V تمهیدات ویژه ای برای شما در نظر گرفته و ساعت ها می توانید به دور از دنیای خشن Los Santos به تفریحات سالم بپردازید.

سلاح های گرم و سرد همچنان نقشی کلیدی را در طول بازی ایفا می کنند و با استفاده از درآمدی که از انجام مأموریت ها بدست می آوردید، می توانید برای خود اسلحه و مهمات خریداری کنید. این قانون شامل تهیه لباس و سایر نیازمندی های جانبی شما نیز می شود. همانطور که اشاره شد، هوش مصنوعی بازی تکامل یافته و یکی از اصلی ترین چالش های پیش رو، پلیس ها هستند که رهایی از دست آن ها گاه به یک کابوس تبدیل می شود. بطور کلی باید گفت که GTA V همانگونه است که Rockstar ادعا می کرد. دنیای بازی گسترده، نامحدود و پر از سرگرمی های ریز و درشت است که اگر بخواهید به همگی آن ها بپردازید، شاید نتوانید به انتهای آن برسید. اما به طور تخمینی، چیزی حدود 100 ساعت در دنیای بازی سرگرم خواهید بود که با در نظر گرفتن بخش GTA Online این مقدار به بی نهایت می رسد!


نتیجه گیری

از اولین روز معرفی تا به حال، GTA V یکی از خبرسازترین و به نوعی مورد انتظارترین بازی در این سال ها بوده است. سیاست های جاه طلبانه Rockstar و تقویت میل علاقه مندان به این بازی، باعث شد تا انتظارات از آن بسیار بالا رود. به واقع، آنچه که در این سال ها انتظارش را می کشیدیم، ارزشش را داشت. GTA V یک دنیای پر از سرگرمی های رنگارنگ و بی انتها است که برای هر بازیکنی از هر جنسی، یک تجربه و پیشنهاد ناب محسوب می شود. تجربه ای که شاید در هر نسل یک بار تکرار شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.